top of page

Soru Cevap

Herkese Açık·1327 üye

Acil lütfen

Merhaba, 5buçuk yaşındaki oğlum anasınıfına gidiyor. 2 yıldır gittiği okulda bu yıl öğretmen değişikliği oldu ve tek bir öğretmende (5 öğrenci) ram raporlu çocukların yığılmasına sebep olduk veliler olarak o öğretmeni tercih ettik. Şöyle ki, tek fiziksel engeli olan çocuk benim çocuğum.

Kurra çekildi ve 2 otizmli çocuk aynı sınıfa düştü. Sınıf mevcudu 20.

Sormak istediğim şu:

2 otizmli çocuk aynı sınıfta eğitim alabilir mi?


Öğretmenimiz ısrarla olmaz diyor ama idare kurradan dönmüyor. 1’i fiziksel 1’i zihinsel olmalı diyor. Yönetmelikte bununla ilgili bir madde bulamıyorum.

91 görüntülenme

Merhaba 🌿

Öncelikle çok net bir bilgi vereyim:Mevzuatta “aynı sınıfta iki otizmli öğrenci olamaz” şeklinde bir yasak yoktur.

Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarına ilişkin yönetmeliklerde temel ilke şudur:

  • Öğrencinin eğitim hakkı esastır.

  • Destek hizmetlerin planlanması okulun sorumluluğundadır.

  • Sınıf mevcudu ve özel gereksinimli öğrenci sayısı dengeli planlanmalıdır.

Ancak “biri fiziksel biri zihinsel olmalı” şeklinde bağlayıcı bir madde bulunmaz.

Peki öğretmen neden böyle söylüyor olabilir?

Pratikte şu kaygı oluşabilir:

  • Aynı sınıfta iki OSB’li öğrenci olduğunda bireysel ihtiyaçlar çakışabilir.

  • Davranış düzenleme zorlaşabilir.

  • Öğretmen destek personeli olmadan zorlanabilir.

Ama bu pedagojik bir kaygıdır, hukuki bir yasak değildir.

Önemli olan şudur:✔ Sınıf mevcudu uygun mu?✔ Destek eğitim odası planı var mı?✔ Rehberlik servisi aktif mi?✔ Öğretmene ek destek sağlanıyor mu?

20 kişilik sınıfta 2 kaynaştırma öğrencisi çok sıra dışı bir durum değildir.Birçok okulda bu oran görülebilmektedir.

Burada asıl mesele sayı değil, destek düzenlemesidir.

Şunu da belirtmek gerekir:Otizmli iki öğrencinin aynı sınıfta olması otomatik olarak olumsuz sonuç doğurmaz. Profilleri çok farklı olabilir. Hatta bazı durumlarda sosyal modelleme açısından olumlu bile olabilir.

Eğer öğretmen zorlanacağını düşünüyorsa çözüm:

  • BEP toplantısı yapılması

  • Destek eğitim saatlerinin artırılması

  • Gölge öğretmen talebi (imkân varsa)

  • Sınıf içi düzenleme planı yapılmasıdır

İdarenin kurra sonucunu değiştirmemesi hukuken normaldir.Ancak siz veliler olarak şu talepte bulunabilirsiniz:“Öğretmenin destek ihtiyacı resmi olarak belirlenip planlama yapılsın.”

Özetle:Yönetmelikte iki otizmli öğrenci aynı sınıfta olamaz diye bir madde yoktur.Sorun sayıdan çok destek planlamasıdır.

bottom of page